Montjuïc

Montjuïc
Racó oblidat

sábado, 31 de julio de 2010

Aeròdrom de Suquets (Lleida)

La primera entrada a aquest blog no és precisament sobre Barcelona. No hi ha cap motiu, simplement fa temps que em va cridar l'atenció l'existència als anys 50 i 60 d'una mena d'aeròdrom que formava part d'una població artificial anomenada Suquets, prop d'Almacelles (Lleida). No té res a veure amb Barcelona, si més no de manera directa, però m'ha cridat prou l'atenció.



L'història ens diu que José Irigoyen Rahola, aviador ben posicionat, va heretar als anys cinquanta uns terrenys a la citada zona. Amb molts diners, va crear un camp d'aviació i de pas va acabar d'impulsar una indústria agrícola a la zona que va acabar desembocant en la creació d'una ciutat-colònia. Dins d'ella, tothom treballava en el conreu de les terres i en el posterior envasat de la producció. Paral·lelament, el camp d'aviació que servia per l'expedició de les conserves, també es va utilitzar com a centre d'exhibicions aèries, algunes de militars.


Caldria estudiar de quina mena va "heretar" els terrenys l'aviador, doncs el poble de Sucs (Suchs) ja existia anteriorment fins que va quedar deshabitat a al s.XVII. Els seus terrenys van passar a ser propietat de l'Instituto Nacional de Colonización (y Desarrollo Rural), i en gran part van ser transferits a José Irigoyen per poder muntar el seu aeròdrom, a canvi de potenciar el conreu a la zona i, en conseqüència, la seva re-població. Als nous colons, se'ls oferia casa i feina. El fet és que el nou poble, anomenat Suquets, va passar a formar part des de llavors, de les anomenades "entitats municipals descentralitzades", això és que no ténen ajuntament propi i que depenen de l'ajuntament d'una població propera més important. En el cas de Sucs-Suquets, aquest depén avui dia encara del poble d'Almacelles.



En qualsevol cas, l'aeròdrom, inaugurat el 1955 i uns anys després de potenciar l'indústria alimentària, esdevingué el primer aeròdrom de caire privat, estretament relacionat amb el d'Alfes, propietat de l'exèrcit de l'aire. Disposava de 800 ms de pista útil, diversos hangars, una torre de control i un ampli aparcament per a cotxes.


La torre de control durant una exhibició aèria. A sota, l'hangar principal amb la torre i l'aparcament de cotxes


En quant als productes de Suquets, envasats sota la mateixa marca, consistien en succedani de café, llet d'ametlles, llegums, melmelades i una gran quantitat de productes tots envasats en llauna. Uns productes que tingueren molt d'èxit promocionant el cultiu lleidatà en una època a la que començava a emergir-se després d'uns anys alimentant-se amb els precaris productes del racionament. Les més prestigioses adrogueries de Barcelona (Quílez, Ravell, Fortuny, etc.) lluïen les conserves als seus aparadors, participant inclús en concursos per veure quin era l'establiment que millor disposava els productes Suquets a la vista del públic. Val a dir que sota la denominació "Suquets" també es van construïr kits per a muntar maquetes d'avions.

La primera imatge ens mostra un anunci de premsa dels productes Suquets a mitjans dels cinquanta. La segona, un embolcall d'una llauna de melmelada de préssec de les indústries alimentàries Suquets.


No he trobat encara quin va ser el motiu de la fallida de l'empresa d'alimentació Suquets als darrers anys seixanta. El cas és que amb el tancament d'aquesta com a tal, es va tancar l'aeròdrom (o a l'inrevès) i el poble de Sucs-Suquets va esdevindre un nucli sense ajuntament, com una antiga urbanització mig oblidada i deixada de la mà dels seus renaixedors. Les estadístiques ens diuen que el 2008 comptava amb uns 578 habitants censats.

L'hangar principal amb la torre de control, avui abandonats.


Quan trobi més informació us la posaré. Si algú en sap quelcom més o troba algún error, que ho posi.

14 comentarios:

  1. Bones.

    Jo no se gaire perquè només fa uns mesos que estic vivint a sucs però el que se es que Suquets sempre ha estat una zona del nucli de sucs i que aquest pertany a Lleida i no a Almacelles.
    Suquets es va subhastar per un deute. Com a fet anecdòtic dir que una filla del senyor Irigoyen va morir en un accident d’aviació i la van enterrar al panteó de la família a l’església de suquets, el nou amo no va voler tenir-la i la van enterrar al cementiri de sucs sense cap inscripció.
    Existeix un documental fet pel fill petit amb el nom EL horizonte artificial.

    ResponderEliminar
  2. Don José Irigoyen Rahola fue condenado el 19 de octubre de 1962 a 6 años y un día de presidio mayor por un delito de estafa y a 6 meses y un día de presidio menor por un delito de malversación de caudales públicos. Al año siguiente, por decreto número 171/63 del general Franco publicado en el BOE de 2 de febrero de 1963, se le indultó de las penas que le faltaban por cumplir. Quizá esto explique el declive su empresa.

    ResponderEliminar
  3. la meva familia va venir a treballar pel sr. Irigoyen l`any 1932; el comentari que va heredar als any 50 no es cert.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

      Eliminar
    2. Torno a escriure i matitzar. Hi va haver una herencia, si, pero no va ser l'origen de la gran fortuna economica. L'herencia eren només unes terres.
      Jo se d'on prove la gran fortuna economica en un pais com Espanya en post guerra i se com la va perdre.
      Ara si escric una veritat.

      Eliminar
  4. continùo leyendo un error tras otro; por favor contrasten lo que escriben...Suchs pertenece a lleida, antes era una alcaldìa pedanea y ahora es una entidad local menor descentralizada...

    ResponderEliminar
  5. Era una nena i pujava a jugar a l'aerodrom. Vaig viure a Suquests dels 0 als 10 anys, en el temps dels Irigoyen, i entrava amb altres nens del poble a jugar en les habitacions dels seus fills petits, els estius. El Checho i altres....El cuidador de l'aerodrom feia avions de plom amb agulles per posar-se en la roba i en conservo amb vida util uns 6, blancs.
    De la mort de la noia en avio heu dit barbaritats. Aquesta filla de l'Irigonyen era campiona d'espanya d'aviacio, ella i el cuidador de l'aerodrom (anaven junts) aquell mal dia, van topar amb un sotrec d'aire i van perdre alçada sobtadament i van morir encastrats en un sifo,...i la familia Irigoyen va quedar destroçada, adoraven la noia...tot això del trasllat del cadaver es una animalada, ho vaig viure en directe, vivia alli i els meus pares van anar a ajudar en la desgracia, la meva versió es de primera mà.
    Tancada la finca, arruïnats els Irigoyen, perduts en accident varis fills (un en la dutxa, un altre fent buceig, la noia en l'avio,...), es van retirar a Pedralbes, Barcelona, en una casa enorme que tenien. Ho se perque el meu pare va passar a saludar-los alli anys despres, per pur record.
    Suposo que per l'edat han passat a millor vida i això es historia molt antiga.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Acabo de llegir que l'amo NOU no va voler la filla aviadora en el panteo i la va traslladar. No ho habia captat. Ho sento, era una persona adorada pels Irigoyen, l'estimaven. Sap greu

      Eliminar
  6. I em sembla que tambe conservo en un raco una maqueta de fusta d'un avio de l'aerodrom de Suquets, sense tallar (es de ratlles vermelles). Una preciositat, ...jo vaig viure alli mentre aquella instal·lació era util i recordo el vertic que vaig sentir el dia que em van deixar pujar a un avio....crec que es deia Gatell aquell home (el cuidador), pero del nom no n'estic segura. Ell vivia alli, l'aerodrom era la seva llar, i era una magnifica persona, molt amable amb els menuts com jo.
    Salutacions a tots

    ResponderEliminar
  7. Yo viví de niño en Suquets de Abajo,un pequeño caserío donde vivíamos tres familias,y en efecto,una de las hijas de Irigoyen preció en un acciidente junto con el piloto-mecánico que cuidaba los aviones,que eran 3,una avioneta Piper,un avión de doble ala de un motor y un avión de dos motores de pasajeros de unas 6 plazas.

    El mecánico y piloto para todo,Gatell vivía en el mismo campo de aviación junto a su esposa y bajaba siempre a Suquets para hacer sus compras en una Guzzi 65,aunque también tenía a su disposición un ford de aquellos cuadrados que casi nunca utilizaba,prefería la Guzzi.

    Lo del transporte de conservas en avión es falso,tenía una flotilla de camiones para distribuir sus propias mercancías,lo se porque mi madre trabajó en esa fábrica de conservas y también tenían tostadero,no se si era de café o para malta,y por cierto,en la época que vivimos allí ya se hablaba que Irigoyen era un estafador.

    ResponderEliminar
  8. RECTIFICACION:
    Donde vivimos no fue en Suquets de abajo,lo he dicho por error,pero si fue en un caserío llamado "El Regal",entre Suquets y el campo de aviación

    ResponderEliminar
  9. Jorge López 16 de septiembre 2018
    Mis padres vivieron en unas casitas que habían junto al aeropuerto hasta que se trasladaron a vivir a Raymat en el 1945.Estuve en la inauguración del aeropuerto y recuerdo el accidente del avión que se precipitó por la ladera de la montaña, tenia yo ocho años. Invito a quien pudiera facilitarme la manera de conseguir el video reportaje "EL HORIZONTE ARTIFICIAL" que emitiÓ TV3 y se presentó en las piscinas de Sucs.Le quedaré muy agradecido

    ResponderEliminar